Tuesday, December 23, 2008

~SaYa DiEkOrI !!!~

Pengalaman nie berlaku smlm...masa tu me n sofia tgh jln2 kt kdai..kami nk usha barang2 yg menarik la..time kami jln2 kt kdai tu i dah start rasa mcm TAK BEST je..hati rasa mcm BERDEBAR2 je...mcm ada sumtin wrong sumwhere...then ajak la sofia g ke rak yg lain pulak...tp bila kami g ke rak yg lain pon i still rasa xsedap ati..i rasa mcm ada sumone yg follow kami rapart sgttt...mcm perhatikn je sume gerak geri yg kami tgh wat...btol2 rasa xselesa..then bila i pusing blakang mmg btol..ada sorg STALKER yang follow kami...tp bila kami pandang dia wat mcm xde apa...tp muke dia mau ketat je...mula2 org tu sorg je...tp tetiba lak tah dr mana tah muncul lg sorg makhluk tuhan..kalo kwn dia yg sblm tu follow kami ikut belakang je..p kwn dia yg nie lagi berani..dia siap berdiri di tepi saya n buat2 mcm2 bunyi...sebok dok "berdehem" berkali2 di tepi kami (mcm org tercekik tulang)....bunyi itu pon sgt menTIDAK SELESA kn hati dan perasaan sy....kami mcm dh terkepung...so dgn bengkek nya kami pon kuar dr kedai tersebut....kerana sy sudah tidak mempunyai mood utk membeli apa2 brg pon dikedai anda! TAHNIAH..anda mmg berjaya memati kn hasrat pelanggan yg dtg ke kedai anda!

**hek eley..relax la akak penjaga kedai oiii...kami nie bknnye pencurik!!kami nie CUSTOMER!!...apakah anda tidak pernah mendegar ayat ini---> CUSTOMER IS ALWIZ RIGHT!....

*******************************************************************************


Iyeeee....sy tahu n sedar diri sy berjalan2 dlm kedaan yg agak selekeh smlm (tp rasanya mcm elok lg dr penjaga kedai tu;p)...tetapi walau bagaimana sekali pon sy ini PELANGGAN anda...diulang type sy ini PELANGGAN....we have our right 2 take our time 2 consider b4 buy anything...so dun follow us like we all nie PENCURIK...sgt ANNOYING ok!!!!diulang type....sGGTTTTT annoying...i xkisah kalo salesgirl/man tu nk follow kita sbb tu mmg tugas dia..tp tlg la laksanakn tugas anda dgn sebaik2nya...

kalo nk ikut tu xsalah tp jgn ikut terlampau rapat mcm bayang2,nnt customer xselesa...nk beli brg pon leh cancel....kalo nk follow gak at least cuba wat muka yg manis sket...xde la customer nk turn off bila tgk muke anda yg masam mcm asam keping tu...xperlu la nk ramah tamah sgt pon..cukup sekadar SENYUMAN IKHLAS...bkn senyum plastik yg mcm kena suntik botox k...

mmg kadang2 org yg berurusan ngn pelanggan nie suke memandang paras rupa....suke mengamal kn double standard bila melayan pelanggan mereka{***mesti anda pon biasa mengalami situasi begini kn;)...}...tlg diingt apabila sesiapa saja yg memasuki premis anda utk mendapatkn perkhidmatan anda org itu adalah POTENTIAL CUSTOMER anda! so tlg layan mereka sume dgn sebaik2nya....


***mcmana sy leh bg sume tips2 tu???sbb sy pon biasa menjadi salesgirl n biasa berurusan dgn pelbagai jenis customer;)..beside i'm study in hospitality area....n i pernah terlibat dlm beberapa events yg memerlukn kita berurusan dgn pelbagai pihak...so i talk based on ma own experience n not juz OMONGAN KOSONG....tetapi ini adalah tips yg plg mudah n simple utk dibuat oleh sume customer contact employee----------> (^_^)~SENYUM la SEIKHLASnya~


4 comments:

::: Diyana Arshad ::: said...

i igtkan u kena follow sbb ada org nak berkenalan ka.. hihik.. buat suspen ja. hihik.. kita ni study dlm bidang hospitality mmg tahu kita punya coutesy nak melayan org. serius..mmg so far i keja ni boss i ckp i takdak masalah bab customer service. hehe.. Alhamdulillah la.. walaupun tgh bengang n tensen tera mana pun terpaksa la tersenyum.. wuwuwu

Ummi said...

tetibe terigt subjek customer service. ummi pn yg kena melayan customer ni... fuhhhh~ silap haribln leh masuk tanjung rambutan! mulut manis sopan santun je duk melayan yg booking last2 menet tu tp dlm hatiku...ohh hanya tuhan yg mengetahui... lagi2 bila time nk balik kan... ish3

.:S.H.E:. said...

Dian:

okla tu kalo boz u pon puji keje u...tp serius kalo kita keje dlm bidang hospitality SERVICE tu amat penting..good service akan bagi good impression kpd diri kita n company kita gak;)

.:S.H.E:. said...

Ummi:

aiyarrrkkk...sabar ummi sabar...jgn smpi msuk tanjung rambutan lak kwn aku yg sorg nie...huhuhuhu...itulah yg dinamakan pengorbanan utk customer...i tau u blh pegi jauh dlm bidang nie;)..u kn pandai berckp...